Wednesday, May 2, 2012

[RESIPI] kaniyaki from scratch!

my first attempt..memang sedap
syukurnya, dapat jugak makan makanan jepun yang aku duk mengidam ni. dulu selalu gak makan takoyaki kat MV.. kat jusco..tako tu refer tu sotong..yang aku buat ni letak crabmeat je,hence the name pun kene tukar la kaniyaki..sedapnye..papaluna pun sapu habis..tak sangka ;P

second attempt...nak lagi!

cara buat kaniyaki versi aku:

untuk adunan tepung: 
agak-agak je la ek, 1 cawan tepung gandum, 300ml air, telur sebiji, baking powder sikit, serbuk pati ikan bilis/ ayam..kacau dengan penuh perasaan..haha

untuk inti: 
aku letak crabmeat, kobis dan bawang goreng...suka hati korang nak letak apa..

untuk sos warna hitam tu, sos takoyaki, memang susah nak cari kat ceruk sini..thank god jumpa resipi sos kat sini so buat sendiri ye: 
1 cawan sos worchestershire, 1 cawan sos tomato, halia dan bawang putih yang diparut halus untuk aroma dan 1/4 cawan gula..sos kaniyaki siap!

cara membuatnya:
aku pakai acuan kuih cara je, simple. sapu minyak sikit kat acuan tu and tuang tepung 3/4 dalam acuan..masukkan bahan inti dan tambah lagi tepung, jangan risau masa ni memang nampak serabut..lepas tu ambik toothpick dan cuba bulat2kan kaniyaki korang..kalau tak tau cari video kat youtube ye. hehe. dah siap kaniyaki korang leh la serve dengan sos homemade tadi dengan mayonis..aku tambah daun sup yang dicincang halus sebab aku suka..dan untuk menambah warna..

macam ni lah acuan yang aku pakai, kalau korang ada acuan bulat2 baguslah..kalau ada acuan takoyaki, lagi bagus..eh, pinjam boleh? haha..

acuan kuih cara: pic googled


so apa lagi, makan laa~

pic googled

No comments:

Post a Comment

thanks for your comments (",)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...