Saturday, March 24, 2012

[RESEPI] asam pedas ikan manyung

my current obsession is looking for recipes on the internet...pantang nampak gambar cantik-cantik mesti suka..tu satu hal..berjam-jam masa dihabiskan dengan semangat konon-konon "eh nak buat macam ni laa. cambest je" sambil telan air liur...hehe

dah tu bila rasa resepi tu cambest, save la dalam lappie..pastu jadi pekasam..dahla tak organize dalam folder yang khas..memang takkan pakai la pendek cerita..konon-konon nak buat kuih cara berlauk, nak buat biskut ala famous amos, laksa penang, karipap, macaroni and cheese...ish, macam-macamlah yang terbayang dek fikiran aku ni..

biila tengok rancangan memasak pulak sibuk salin resepi.. scones lah, cupcake la, nasi lemak etc..etc..

last-last haritu bila teringin sangat nak makan asam pedas..tak pakai resepi pun..main agak-agak je sesedap rasa..tapi aku sure ada tersimpan dalam lappie ni just tak tau kat mana..kalau resipi yang aku simpan dari majalah-majalah pun ade..tapi banyak sangat malas nak cari!


tadaa~ rasa nye pon boleh tahan...cuma kalau pakai asam jawa sedap lagi...pakai asam gelugur je sebab takde stok asam jawa kat dapur...lagi satu bunga kantan yang dihiris tu macam buat nampak serabut? ikan pe ni? ha good question. aku pun tak pasti...maybe ikan manyung..huhu tak tahu nama ikan.. (T_T)

cara aku buat asam pedas ikan manyung ni:

tumis bawang merah, bawang putih, halia yang dah diblend. sampai naik bau. masukkan cili kering yang diblend..kalau nak pedas, letak lah banyak..nama pun asam pedas kan. pastu masukkan asam keping (asam jawa ok lagi), daun kesum, dan bunga kantan. biarkan seketika. pastu boleh la masukkan ikan..biarkan sekejap pastu masukkan sayur terung (bendi pun best). aku guna apa yang ada je laa. biarkan mendidih, perasakan dengan garam dan secubit gula untuk memancing rasa..ada tak benda yang aku miss ni? apepun hasilnya, voila~ sedap! (masuk lif tekan sendiri ;p)

No comments:

Post a Comment

thanks for your comments (",)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...