Wednesday, September 5, 2012

[SEW] Bed Sheets & Pillowcase

Rupa-rupanya, sangat senang untuk membuat bed sheets dan pillowcase ni..tapi sebenarnya senang lagi kalau beli siap kan..tapi tu lah, tak dapat nak explain lah the fun that comes with sewing ni..especially bila semua kita buat sendiri dari memilih kain, benang, aksesori (kalau ada la), menjahit, sampai la dapat hasilnya..dengan boleh custom made lagi..best!


Ini first time aku try so aku beli kain ni, 3 meter je..kain ni lerang dia besar, so memang sesuai untuk dibuat bed sheet. sebelum ni aku pikir kena sambung kat tengah sebab aku ingatkan semua kain lerang dia lebih kurang sama..hehe


aku buat macam bed sheet style biasa je, next time aku nak buat yang boleh sarung kat tilam...bagi zip..pastu buat tegang2 so senang sikit keje aku pagi2 tak payah lama sangat kemas tilam..hehe..ataupun leh cuba buat tali kat bahagian bawah tu so that bed sheet ni tak berkedut-kedut sangat..


it's done! cukup-cukup je untuk tilam dengan dua bantal..bantal-bantal lain dengan comforter letak tepi jap, nak ambik gambar...hehe...nanti2 nak try buat complete set siap dengan cover untuk comforter sekali pulak lah..macam ni (pic googled):



Helpful tips: beli dua jenis kain, yang bercorak dengan yang plain..yang plain murah lagi kot..yang plain tu buat untuk bed sheet dengan bantal-bantal yang jadi pelakon tambahan tu je..so it is value for money kan? kalau bercorak semua pun semak jugak..dan kalau nak shopping, pegi time sale, sebab kene beli banyak meter ni..aku kira2 dalam 15 meter sebab ada dua comforter..hehe..

btw, kain kitorang ni papaluna yang pilih..tetiba dia leh cakap "nyesal pulak tak ambik yang hitam putih yang kita first tengok tadi.." mengada.

oh not to forget, untuk bakal cahaya mata kitorang pun aku ada buat jugak..cute kan? untuk baby kena la warna yang terang dan ceria..baru comel...tengah sarat pun nak menjahit jugak..tengah menghitung hari ni...


ok lah, that's all for now, jom tido!  (-.-)zzz


No comments:

Post a Comment

thanks for your comments (",)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...