Saturday, April 4, 2015

muna's new hobby

assalamualaikum..

update sikit pasal muna mana yang sempat. tengah cuti ni so line internet ok sikit, takde bengang2. harhar.

another ten days muna genap 2 tahun 7 bulan..aku bukanlah rajin nak ajar anak tiap2 hari..err, maksud aku selalunya aku takde idea apa yg nak buat untuk dia, supaya dia learn something new everyday..aku tak penah buat atau beli flashcard, atau ape2 la yang mak2 sebaya aku buat untuk anak diorang. homeschooling jauh sekali.

aku just biar natural je, kadang2 mengaji, baca doa makan, doa tido. kadang2 ajar lagu twinkle, twinkle. currently dia tengah seronok dengan lagu "bapaku pulang dari kota, bapaku belikan kereta..." tu. Lagu abc dia memang hafal, tapi dia tak kenal huruf lagi, kalau "A" dengan "O" aku rasa dia tau kot. haha. nampak tak banyak verbal sahaja. sebab aku memang rajin potpet ngan dia. lagipun mak dia ni tak ramai kawan nak bercakap, pastu duduk pulak kat tempat yang line telefon dia satu bar je (tu pun suka main acah2 biskut chipsmore) jadi kesimpulannya amatlah kasihan. hahaha

tapi tak dapat dinafikan aku admire mak2 yang jenis rajin dan banyak idea untuk anak dia homeschool. rather than bagi gadget semata2..tablet muna dah rosak, sbb slalu jadi tempat mak n bapak main candy crush. hehe. tp sayang jugak sebab dlm tu banyak learning tool yang baik jugak. nanti mak belikan yang 1baru kayy. n promise tak donlod game candy crush dah!

lately aku suka suruh dia mewarna. sebab aku nak dia blaja fokus, panjangkan attention span dia. so far bila aku compare dengan kazen dia yang baru masuk tadika 5 tahun tu, wah jauh beza. muna dapat warna dalam garisan dan nampak ok sikit la hasil dia berbanding kazen dia tu. hehe taktau lah budak lain, so agak bias di situ. lantak la kan.










as her mother, walaupun macam takde bende pun, budak2 lain lagi hebat. nevertheless, i am so impressed~

sekarang kitorang kerap jugak bergaduh, dan muna pulak makin berakal, susah jugak nak handle kadang2. kata orang sebab dia nak dapat adik, tu yang perangai dia lain sikit kot. aku pun sama. kadang2 aku pujuk dia, kadang2 dia pulak pujuk aku..haih..

btw, sekarang kandungan aku lebih kurang 6 bulan seminggu, kite cerita lain kali lah k, till next entry 👋

byee

No comments:

Post a Comment

thanks for your comments (",)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...