Thursday, December 5, 2013

[Petua] bawang putih dan ikan goreng

hai korang..ini namanya entry warming up. cerita pasal ikan pon jadi la. aku nak kongsi petua menggoreng ikan supaya tidak melekat pada kuali...ya... kalau taknak melekat guna lah nonstick pan...kan..tapi petua ni pun boleh guna untuk menyedapkan lagi ikan goreng korang tu..percayalah~ 

gambar tak boleh blah, hangus ikan kau senah~
ni aku khaskan untuk member2 seperjuangan yang cukup urban untuk tidak tau petua ni...credit goes to calon adik ipar (calon jer belum bakal lagi, sebab ada ramai...hahaha) yang bertandang ke rumah dan sambil dia tolong masak, sempat aku ceduk ilmu ni dari dia.

ok let's jom

step 1 : ambik bawang putih seulas, buang kulitnya. ketuk2 manja..sampai pecah sikit
step 2 : panaskan minyak dalam kuali..dah panas campakkan bawang putih tadi..perlahan2 ya!
step 3 : biarkan bawang stay dalam kuali dan gorenglah ikan seperti biasa
step 4 : siap~ ikan yang digoreng tak melekat dan rasa lebih sedap..
step 5 : bawang putih tadi dah hangus pun, sila buang ye, jangan dimakan pulak ;p

************************************ 

cerita pasal ikan...ini yang berlaku tengah hari tadi

okeh...aku makin confuse sekarang. 
rupanya, aku patut confuse antara tongkol dengan tenggiri, 
bukan tongkol dengan sardin...
sebab sardin jauh beza okeh. 
ni my mil la ni duk sebut sardin besar, sardin besar 
aku terikut pulak..tenggiri la kot
haha salahkan orang pulak.
aku dah edit status aku tu kepada 'tongkol atau tenggiri'
this is sooo embarrassing. 

ini tongkol. (image googled)

ini tenggiri (image googled)

dan this, my friend, is sardine..(image googled)

kalau nak senang boleh tengok part ekor..jauh beza
lepas ni tak payah nak jadi bimbo pegi pasar
pastu tanya "bang ni ikan ape?"


graduan sains akuatik katenyer......
looong sigh. everyday is a learning process.

3 comments:

  1. nampak ikan goreng terliur pulak..rin pun x kenal ikan tp hubby expert..hahaha so selalu tanya dia je

    ReplyDelete
  2. haha malu ooiii ikan xkenal..aku pon sama hahaha

    ReplyDelete
  3. ni kalau en krol baca blog ko ni mesti dia dh sumpah ko jadi ikan..hahahaha

    ReplyDelete

thanks for your comments (",)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...