Friday, December 6, 2013

push and pull

nak update pasal my little precious jap..lately ni muna kadang2 kalau aku mintak kiss, dia taknak layan..tak macam dulu..mesti dia kiss pipi aku...tapiii kalau dia tengah bermain, even beramai-ramai dengan kazen2 dia, kalau aku angkat kaki sikit, SIKIT je pun, terus dia menggelabah pegang kaki aku sambil merengek macam takut aku nak lari je..haha...



ni newsletter untuk 14 months week 2 kot. patutlaaa dia macam tu ek..kadang2 needy sangat, kadang2 dia ignore je aku.. nasib baik mak tak sentap wahai anak~ 

baru tadi check email dapat newsletter lagi. untuk 14 months week 3.. seronok. sebab ada kaitan dengan muna..



sebelum ni aku ada cerita pasal perkataan2 yang muna dah pandai sebut kat sini dan dia dah mula pandai guna certain perkataan kat sini

senarai perkataan yang dia selalu sebut dan tau bila nak sebut:

  • omok : taknak..(masa menyusu atau lain2)
  • udah : sudah...(bila tengah mandi selalunya)
  • aman : nyaman.. (masa tengah makan)
  • tutu : susu (masa haus)
  • oboh : jangan (masa tengah main)
  • topi apak : topi bapak (sambil mengendong songkong bapaknya kesana sini)
  • kipas :kipas..(sambil tunjuk kipas)
  • ball: bola (sambil main bola mainan tu)
  • peyut : perut (sambil angkat baju tepuk2 perut)
  • kaki: kaki (sambil pegang kaki sendiri atau kaki orang)
  • idung : hidung (sambil picit2 hidung aku)
  • muyut : mulut (sambil cucuk2 mulut aku)
  • epoon : telefon (sambil main2 handphone aku)
  • acut : kasut (sambil tunjuk2 kasut)
  • adik: adik (sambil tunjuk patung baby yang dia selalu bawak mandi)
  • ingaa : telinga (sambil tunjuk telinga)
  • perss : diaper (sambil tunjuk diaper dia)
  • otoo: motorsikal (sambil tunjuk motorsikal lalu lalang)
  • nenen: nenen (sambil tunjuk...err takpelah)


dan lain2...contohnya nama orang..tak ingat lah aku..apa lagi ek..yang pasti dia dah recognize benda2 di sekeliling..alhamdulillah, muna early talker..cuma aku harap sangat dia tak over..hehe..

dan sekarang dia mula nak memahami konsep..geli hati jugak aku tengok gelagat dia ni...dia penah nampak aku mekap, aku pakai eyeshadow , bekas palette tu agak besar, pastu dia pon nak pakai gak..dia sapu kat pipi



yang lucunya...baru2 ni dia jumpa satu notebook aku ni: 


mula2 aku tak paham sangat kenapa dia duk sapu2 jari dia atas notebook tu pastu palit kat pipi...berulang2...barulah aku ingat...rupanya dia fikir tu mekap aku jugak..haha kiutnyaaa

pastu ada satu insiden tu, dia duk main2 botol susu dia sambil cakap susu labek, susu labek berulang3..labek tu adik ipar aku, muna panggil dia usu labek, dia duk merenung botol susu sambil cakap 'susu labek'..rupanya dia fikir usu dengan susu tu benda yang sama, sebab bunyinya sama...haha

nak share gak satu video ni, dari bulan lepas aku nak share sebenarnya...sory quality teruk dan abaikan kaki aku k...




muna ni suka sangat buat sesuatu tu, macam dalam dunia sendiri je...toddler memang macam ni kot kan..dia akan habiskan apa yang dia mulakan..tekun je dia duk kutip manik2 tu..

btw, masa ni dia duk main kat 'playroom' dia yang baru siap..aku belum share lagi ek..hehe..next time la aku story pasal so-called playroom tu..till then, have a nice day!

1 comment:

  1. bagus nya is die xmasuk mulut..kalo anak aku abes die ngap kot huhu..

    ReplyDelete

thanks for your comments (",)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...