Wednesday, November 20, 2013

my patience tank

phew~ 2 hari yang lepas memang penuh dengan cabaran. memang menguji kesabaran aku yang tak berapa nak ada ni..huhu..

gotta refuel my patience tank...

aku betul2 risau kan muna. dia taknak makan, taknak menyusu, taknak berenggang...yang dia tau nangis jee. muna jarang macam ni..dalam umur dia setahun dua bulan ni..kali ni dia buat aku betul2 risau. masa tengah dukung dia semalam, aku dukung sebelah tangan je masa tu..dia boleh terlentok kebelakang, sebab dah ngantuk sangatt. nasib baik aku cepat..

lepas dah tidokan dia, tak sampai 15 minit aku rasa dia meraung lagi..sampai aku suruh paknek dia panggil orang kampung yang pandai handle benda2 macam ni..aku memang tak pikir yang bukan2. tapi i'll do anything to make her feel better, berhenti menangis. sebab aku tak dapat tido. dan aku letih. lepas menjahit malam pulak tu. bila aku nak tido, muna pulak nangis, sampai ke pagi. semalam muna tido siang pun dia boleh mengigau dan mengamuk..

aku bersyukur sangat benda ni tak jadi masa dia still kecik..aku memang tak tau nak handle macam mana..nasib baik jugak aku masih tinggal dengan orang tua papamuna. orang kata kalau baby/ toddler demam ni, dia nak cari kepandaian. tapi muna dapat kaki tak demam pun. macam dah lama jugak dia tak demam..

aku rasa dia dah pandai luahkan perasaan sikit2. dah pandai sebut benda betul2..sebelum ni dia ikut je..yang paling obvious ialah "omok" iaitu sik mauk atau tak nak..sebelum ni dia dok sebut2 gak tapi sekarang dia dah tau bila nak guna perkataan tu.

satu lagi ialah "nyaman"..bila tengah makan, kalau sedap dia akan cakap "amannn"..dan selain tu dia akan pegang kaki sape2 dan cakap "khakhi"..ada lagi beberapa word lain tapi dia jarang sebut.

OMOK! sikit2 omok..sekali dengan adengan menepis. diva sangat kan. tapi alahai comey je suara kecik tu sebut..selalu aku cubit pipi dia..hehe

adakah itu first word dia?? sebelum ni dia 2 bulan lebih, dia pernah cakap bahasa korea. tengok video kat sini.. pastu masa 6 bulan lebih, dia sebut "mama" <3

1 comment:

  1. kesiannya muna...ada la tu badan dia tak selesa kot kn? yela, budak demam mmg nk pandai sesuatu la tu...hehe

    ReplyDelete

thanks for your comments (",)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...