Sunday, March 25, 2012

zat besi

i was once anemic. ceh...why sound so serious? tetiba jek...actually, tengah tengok mentor tadi pasal protege ferhad yang kena out sebab dia ada low blood pressure..selalu pengsan and stuff. pastu ferhad ada mention anemia dengan LBP, and i was like eh ada kaitan ke dua-dua tu? dia anemic ke LBP ke dua-dua? so being online, aku pun google lah. LBP disebabkan level sodium and potassium yang rendah dalam darah. anemia pulak sebab kurang sel darah merah. dan, anemia boleh sebabkan LBP. ah, aku still tak berape nak faham the anemia-LBP relationship.



so back to the story that i was once anemic. masa tu tengah pregnant twins. during my first check up everything was okay. in fact i was very concerned with preventing kencing manis dan tekanan darah tinggi sampai tak terlintas pun di fikiran leh dapat anemia pulak. aku ingat orang kurus je leh anemic. c'mon lah, badan semangat camni sekali tak cukup darah merah la pulaks.. masa second check up tu tetiba berat turun about 1.5 kgs, tekanan darah turun tapi still normal dan Hb pun from 13 dropped to 10.9. Dr cakap borderline tapi something yang you have to pay attention to, you know? hmm..aku ada jugak experienced dizziness, tapi tu pun aku fikir, adakah tekanan darah aku tinggi? rasa macam nak pitam. lagi-lagi bila dari position duduk ke berdiri. it was a challenge. rupa-rupanya, kurang sel darah merah..

tapi tu dulu...

latest check up hari tu, Hb aku okay, which is 13. 

ha, one interesting fact yang aku jumpa masa google tadi ialah, jangan makan dairy product bersama makanan yang ada zat besi. contoh terbaik cheeseburger..ha..get it? instead makan makanan yang rich in vitamin c kalau nak ambik zat besi..okeh, will keep that in mind.

The thing with my eating habit is aku jarang sangat-sangat makan daging.daging lembu that is.kambing ke.. kalau ayam tu selalu la. ikan pun. i never touch hati ayam/lembu. memang tak masuk ;p so kadang-kadang ambik sayur bayam sebab ada zat besi..pastu aku selalu minum kopi (caffein tak membantu dalam kes anemia ni). even sekarang tengah pregnant pun susah nak resist kopi..dan liat nak makan daging. nak tak nak kena jugak ubah my diet! i dont want to be anemic lagi........huhu

till the next check up, stop the anemia talk. risau (-.-")

No comments:

Post a Comment

thanks for your comments (",)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...