Sunday, March 9, 2014

17 months old muna

assalamualaikum... 

ye. dah lama aku tak update..tup2 update pasal muna. 

aku takde mood nak cakap pasal benda lain, nak buek camno?

aku bermonolog lagi....wahaha

video ni masa dia 16+ months old..


"tok baju muna" x4
"boboiboy kuasa angin"
"eh berani!"


masa ni memang lawak..dia nak sebut video tapi duk muncung2 last2 keluar bedeyoo (^.^)


ni masa mula2 dia menyanyi tapi last2 jadi bebelan..hehe abaikan baju dia, pegi kedai dekat je..part kita melarang dia nak gigit selipar tu...haha macam tak puas hati ok.

alhamdulillah, syukur..muna early talker..walaupun dia merangkak umur 9 bulan, berjalan 1 tahun 2 bulan, picky eater, underweight, rendah untuk umur dia..bla bla bla..tapi this one milestone yang dia dah capai memang buat mama bangga nak~ cewah

betul la kata orang, baby/ toddler ni tak sama perkembangannya..muna first sebut mama before dia 7 bulan, setahun sebulan dah banyak jugak perkataan yang dia sebut, at 6 weeks old pun aku record video dia "ketawa" ..dan video dia "cakap" aigoo! bajet korean tu masa dia 2 bulan lebih.

sekarang ni..

  • dia dah faham arahan yang simple seperti suruh bukak kipas yang berdiri tu..dan lain2 arahan simple
  • dia macam tau relate words, dan bila nak guna. contoh ada belon "kapal terbang" yang mainan tu..belon tu macam senget pastu tumbang. muna cakap "belon tumbang" walaupun kitorang tak pernah sebut belon tumbang. 
  • meaning to say, dia tau apa itu belon, dan tumbang tu maksudnya apa.. (...saling berhubung...) hehe
  • dia tepuk2 paha aku dan cakap "mak..oh makk" then dia sambung dengan apa yang dia nak cakap...alolololo..kadang2 merepek2 je, tapi aku buat2 paham..haha
  • dia macam pandai manipulate jugak..contoh macam kita cakap ni muna punya, yang tu mama punya..then dia cakap yang aku punya tu dia punya, yang dia punya tu bapak dia punya..eh susah pulak nak explain..aku je yang tau apa yang aku nak sampaikan (T_T) 
  • masih tido dalam buai...bila dah lena baru angkat letak atas katil..ye, masih tido kat tengah2 antara mama dan papa..kalau atas katil, mesti menonggeng je dengan sebelah tangan berlipat kat dada. hadoihh la
  • tido malam kadang2 bangun sekali atau 2 kali untuk menyusu..tapi tu time dia okay la. sebelum ni dia batuk, selsema, tumbuh gigi, memang tak tido malam kitorang dibuatnya
  • aku suka bila dia guna perkataan bukan..bila kita cakap sesuatu, contohnya ini kakak (kazen) punya...dia jawab bukan...ni muna punya..dan lain2 lagi lah. tak ingat (-_-)' 
  • tapi yang paling aku suka dia sangat clingy ok, kejap2 cari aku..tanya sume orang, "ne mama muna ne???" pastu jalan terkedek2..kalau aku lambat sikit mesti dia nangis..hihi
  • ape lagi ek?
seriusly aku dah tak dapek nak ingat satu persatu..cukuplah sampai sini je..


10minutes dress by mama ;)

macam up to something jeee muka tu ;p

heels okehhh

konon je buat muka boring, padahal suka gile duduk dalam bakul tu taknak keluar

"orang makan cekodok pon nak ambik gambar ke?"

kbye!

No comments:

Post a Comment

thanks for your comments (",)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...